Influencer kształtuje opinię innych, umiejętnie buduje grupę odbiorców, przez co może wpływać na ich gusta. Na kanałach social media czuje się jak ryba w wodzie, przez co nie ma problemu z kontaktem z młodymi obserwatorami. Jego pozytywny komentarz często jest warty więcej niż wysokobudżetowa kampania. Influencer to obecnie stały „element” kampanii reklamowych międzynarodowych korporacji. Tworzy lojalną grupę odbiorców, posiada z nimi relację, utożsamia się z ich wartościami. Dzięki temu jest w stanie wpływać na ich zachowania konsumenckie. Ciekawe przykłady takiej współpracy możemy znaleźć również na polskim rynku. Zazwyczaj odnotowuje się pozytywne aspekty: wzrost współpracy, zwiększenie świadomości marki, poprawa wizerunku. Zdarzają się niestety wpadki. Nie milkną echa niefortunnej współpracy Pepsi z Kendall Jenner… Spot został skrytykowany nie tylko przez znawców marketingu, ale przede wszystkim prze fanów Pepsi. Efektem było wycofanie reklamy.

Jak zatem stworzyć ciekawy projekt współpracując z blogerem/vlogerem? Co zrobić, by uniknąć wpadki takiej, która miała miejsce w przypadku marki Pepsi? O czym pamiętać tworząc strategię współpracy z influencerem?

1. zrób research

Blogerów i vlogerów jest wielu, jednak nie każdy pasuje do Twojej marki. Poświęć czas nad wyszukaniem tych odpowiednich. Sprawdź z kim współpracują, jakie mają zasięgi, jak wygląda ich komunikacja z fanami. Sprawdź, czy w ogóle odpowiadają na komentarze. Poddaj analizie stylistykę pisania tekstów, jakość fotografii, z jakimi innymi markami konkurencyjnymi względem Twojej pracowali.

2. zaoferuj współpracę, która przyniesie obopólne korzyści.

Wybrałeś influencera. Stworzyłeś super projekt i spotykasz się z odmową…Co zrobić w takiej sytuacji? Wypracuj kompromis. To oni znają grupę, do której chcesz dotrzeć, czują ją i wiedzą jakie treści zostaną pozytywnie przyjęte, więc nie upieraj się mocno przy swoim pomyśle. Zostaw miejsce na poprawki. Bądź otwarty na uwagi i propozycje. Wypracowany kompromis przyniesie więcej korzyści.

3. Spisz ustalenia i zasady współpracy – umowa.

Głowa pęka Wam od pomysłów, ustaliliście  zasady współpracy i to, co chcecie osiągnąć. Wiemy – kreatywność rządzi się własnymi prawami, jednak warto zejść na ziemię i spisać wszystko. Przygotuj umowę i dołącz szczegółowy brief. Jest to zabezpieczenie dla obu stron.

Wsparcie influencerów w komunikacji marketingowej to dobry kierunek w promocji marki. Tego typu działania muszą zostać szczegółowo przygotowane i realizowane.